SALAM PERPADUAN

PENTOMEN/MAJLIS PENUTUP KUMP 1 SIRI 8/2011

May 3, 2010

PROGRAM KEMPEN BUMI HIJAU PERINGKAT KEM DAMAI PARK, MERBOK


Objektif program ini ialah untuk menyahut seruan kerajaan Malaysia, memberi pendedahan kepada pelatih mengenai selok belok pertanian, mengeratkan hubungan antara pelatih dan jurulatih, mengukuhkan perpaduan antara pelatih dan memupuk semangat kerjasama dan tanggungjawab dalam diri pelatih.

Hampir satu ekar tanah bersebelahan dengan gelanggang sukan baru telah diperuntukkan oleh pengusaha kem untuk projek ini. Sehingga ini tanaman ubi kayu telah tumbuh dengan baik. Jenis tanaman yang diusahakan ialah tanaman jangka pendek seperti cili api, kangkung tanah, kacang bendi dan limau kasturi. Sementara tanaman jangka panjang terdiri daripada pokok ubi kayu, pisang dan halia madu.

Untuk menjayakan program ini pihak kem telah mendapat khidmat nasihat daripada Pejabat Pertanian Kuala Muda. Satu jawatankuasa khas juga telah dibentuk dibawah naungan Komandan Kem dengan Timb. Komandan Latihan sebagai penasihat. Setiap hari bekerja seramai 5 orang wira dari setiap kompeni akan mengambil bahagian secara sukarela pada waktu riadah petang. Mereka akan dikawal selia oleh AJK Bumi Hijau.

No comments: